Teknologien

Type karbonfiber

Vi benytter to type karbonfiber i våre modeller. LTD serien er produsert med et helt unikt karbonfiber materiale kalt UC-9500. Det som gjør den unik er ikke bare karbonfiberen som veves på fabrikken kort tid før felgen produseres, men også resinen som binder sammen fibrene. Denne er over flere tiår utviklet av grunnleggeren av fabrikken som produserer felgene. Han er så opptatt av hemmelighold at han er bygget en egen fabrikk for å produsere denne blandingen “in-house” slik at ingen kan kopiere den. I vår TEAM serie benytter vi mer “standard” karbonfiber av type Toray 7700 som du finner nesten utelukkende kun de dyreste toppmodellene på markedet.

Bildet viser Emil som inspiserer karbonfiberen som skal veves til karbonmatte, som igjen kuttes i biter som legges på felg. 


3D og CDF

Dagens kraftige 3D programmer gir oss mulighet til å kjøre vindanalyser allerede under design og konstruksjonen av felgene. Denne type analyse kalles Computational fluid dynamics, forkortet til CDF. Her kan vi sikre oss at designet fungerer og den aerodynamiske effekten er optimal helt fra første stund. Vi er overbevist om at våre hjulsett ikke bare er i verdensklasse når det kommer til aerodynamikk i alle vindrettninger, men også stabilitet.


Bilde fra CDF simulering av vindtunell i 2016 for våre nye modeller. 

Felgbredde

De fleste kjenner til at felgene har blitt betydelig bredere de siste årene. Våre CFD (Computational fluid dynamics) tester viser at bredere og rundere felger gir langt bedre kontroll i sidevind og vindkast enn smalere og spisse felger som dominerte markedet tidligere. Våre felger ligger mellom 24,9mm og 25,8mm i bredde. Vi mener ut fra våre tester at det gir de raskeste, mest stabile og beste hjulene.


Testing av proffslag

I 2011 etablerte vi et profesjonelt sykkellag i kontinental hos UCI. Dette laget kjørte store internasjonale ritt i 2012 og 2013. Her fikk våre hjul oppleve påkjenninger i verdensklasse og mot verdensstjerner i internasjonale proffritt. Alt fra lange treninger på vintersletter i Belgia til konkurranser i brostensklassikere og fjelloverganger i Itlaia. Dette gav oss muligheten til å teste nye felger, se hva som fungerer av byggemetoder, ulike fettyper i nav og boss og til slutt se hvilke type modeller som er mest holdbare. Vi lærte masse og det har vært en viktig del av prosessen for å få de kvalitetsmodellene vi har i dag.

Nytt byggeutstyr

I 2015 oppgraderte vi vårt hjulbyggersystem. Nå får du som kunde med rapport når du kjøper hjul av oss. Denne forteller litt om hvordan hjulet er bygget og gir deg en ekstra sikkerhet på kvaliteten av ditt hjul. Hjulbyggerstativet er koblet til vår PC ved hjelp av
tre trykksensorer. Data overføres til et egenutviklet programvare som sikrer god byggeprosess og sluttrapport. Dette er et av mange punkter som gjør oss til en unik
leverandør.

Nytt fra 2017

I samarbeid med Swissstopp har vi nå fått utviklet nye og spesielle bremseklosser som er optimalisert for bruk med våre hjul. Generasjon 4 felg fra Unaas. Vår nyeste og mest aerodynamiske felg! Sapim eiker fra Belgia. Vi bruker utelukkende de dyreste, men også enormt sterke Sapim CX-Ray på alle våre karbonhjul! Optimal presisjon under byggingen ved hjelp av vårt digitale analysesystem. Vår egen helt hemmelige karbonresin blir brukt
pådette hjulsettet. Felgen er bygget på karbonfiber fra den annerkjente karbonprodusenten Toray. Karbontype T-7700.


Nye tester i vindtunnell

2017 blir helt klart et spennende år for Unaas hjul! Vi startet året med å lansere nye lokaler, nye modeller, nye løsninger og dekalmuligheter. Mer kommer også senere i året, da vi både skal innom vindtunell og gjøre helt nye konsepter!