Hvordan velge hjul?

For mange kunder kan det være vanskelig å velge hjul i jungelen av modeller og varianter. Skal du ha 30mm eller 80mm felgprofil? Hva med skivebrems? Fortvil ikke, vi hjelper deg! 

Husk at våre modeller kommer nå i Team eller LTD prisklasse. Deretter gjør du så videre valg mellom clincher- eller tubularfelg. Alle våre modeller kan leveres med felgbrems eller skrivebrems. 

Vi har kategorisert de 6 mest spurte problemstillingene rundt kjøp av nytt hjul:  

  • Pris
  • Landeveishjul eller terreng 
  • Skivebrems eller felgbrems
  • Skal jeg velge clincher eller tubular
  • Felghøyde 
  • Farge på dekaler

1) Pris:

Våre modeller kan hovedsakelig deles opp i 3 prisnivåer: 
  • Aluminiumsmodellene koster mellom 3590-5590kr
  • Team-serien med karbonhjul koster 7490kr
  • LTD-serien med karbonhjul koster 12990kr


2) Landeveishjul eller terreng? 

Dette har til nå vært et veldig åpenbart valg. Men nå som skivebrems har kommet  til landeveissykkel - kan man i teorien benytte samme hjul til landeveisykkelen, cyclocrossen og terrengsykkelen. (gitt at du har 29er hjulstørrelse på din terrengsykkel)

3) Skivebrems eller felgbrems?

Terrengsykler og cyclocross-sykler benytter i dag stort sett kun skivebrems. Mens innen landeveisverden er det et mye diskutert tema. Utviklingen går mot at skviebrems blir standard også på landeveissykkelen. Valg av bremsesystem på ditt hjulsett avgjøres av hvordan sykkel du har. 

4) Skal jeg velge clincher eller tubular?

Det mest stilte spørsmålet vi får er om man skal velge tubular- eller clincher-hjulsett. Dette er ofte et vanskelig valg og det er ikke alltid et godt svar på problemstillingen ettersom de to felgtypene begge har fordeler, ulemper og svakheter. Vi skal prøve å lufte noen av problemstillingene slik at valget ditt kanskje blir enklere.


Clincher:

Dette er den vanlige felgtypen de aller fleste kjenner til. Enkelt forklart festes dekket til felgkanten og slangen ligger løst i dekket. Det har vært en stor utviklingen av clincherfelger de siste 10 årene. Tidligere i historien var det utenkelig at proffene syklet på clincherfelger, mens i dag forekommer det en gang i blant. Selv om proffene stort sett sykler på tubular. F.eks syklet tempokongen Tony Martin på clincherhjulsett i 2013 sesongen ettersom han mente det var raskere.

Den store fordeler med clincherfelger er at man enkelt kan skifte slange hvis du punkterer. Dette er en problemstilling de fleste syklister kjenner til. Med tubularfelg er det litt vanskeligere ettersom dekket er limt på felgen, og du må da dra på et helt nytt dekk på felgen, og aller helst også lime det samtidig.

Clincherdekk har blitt mye bedre de siste 10 årene, spesielt etter at utviklingen har gått til at stort sett alle i dag bruker 25mm bredde på dekkene. En annen fordel er at clincher dekk er langt rimeligere enn tubulardekk.

Tidligere kunne man ikke lage clincherfelger i karbonfiber, men de siste årene har utviklingen innen karbontekonologi ført til at man nå også har fullkarbon clincherhjulsett. Dette har gitt lavere vekt på clinchere som før var kjent for å være tunge på grunn av den ekstra høye felgkanten.

Tubular:

Det som kjennetegner tubulardekk er at dekket limes på felgen. Dekket er rundt og har en slange sydd inn i dekket.

Tubularhjul har vært elitens valg i "alle" år. Dekkene har holdt bedre kvalitet, de har vært rundere som gjør de bedre i krappe svinger. Dekkene kan holdere høyere trykk, tåler mer juling og punkterer sjeldnere enn clincherdekk.

Det største argumentet for å velge tubularhjulsett er at vekten er lavere og hjulsettet tåler mer. Ettersom man ikke trenger den sårbare felgkanten som holder clincherdekket på plass sparer man vekt. Ettersom dette er vekt ytterst på hjulet er det også vesentlig roterende vekt.

Det som holder de fleste tilbake fra å kjøpe tubularhjulsett er problemstillingen hvis du punkterer. Tidligere hadde man ofte med et ekstra dekk på tur som man kunne trekke på felgen. I dag har det kommet skumbokser som fylles i dekket om man punkterer. Dette tetter i de fleste tilfeller hullet og gir deg mulighet til å fullføre konkurransen eller treningen.

Tidligere da felgene var smalere og  av aluminium var det også mer jobb med å lime dekk. I dag er denne jobben blitt veldig enkel og det finnes alternativer til lim som felgtape. 

Hva skal du velge?

- Ønsker du et hjulsett kun til konkurranse ville vi valgt en tubularmodell. De er raskere, lettere og vil derfor gi bedre resultater.

- Ønsker du derimot et hjulsett til både trening og konkurranse ville vi gått for clincher. Det er alltid lettere og rimeligere å skifte slange når man punkterer på clincher enn med tubular. Det er også lettere å få hjelp om man står i veikanten ettersom flere har slanger med seg om du selv har glemt det.

I USA og Europa har clincher blitt mer og mer utbredt blant mosjonister - men Norge er et unntak her selges det fremdeles mest tubular. Det handler nok noe mer seriøse mosjonistkonkurranser her i nord.

Ta gjerne kontakt med oss om du trenger råd til å velge. I vår butikk kan du også se og prøve forskjellen

4) Felgprofil

 Felgprofil er det som karakteriserer karbonhjul i størst grad.

Når vi sier felgprofil snakker vi om høyden på felgen. Dette er hva de fleste produsenter gir modellene navn etter. Mange synes hjul med størst profil ser tøffest ut, andre mener det motsatte. Det som er sikkert er at hjulets egenskaper varierer ut fra felghøyde.

Lavprofil 32mm:

Lavprofil er det mest brukte innen både landevei og terreng. Så godt som alle aluminiumshjul tilbys i lavprofil felghøyde. De siste årene har det blitt mer og mer utbredt med karbonfiber hjul i lavprofil.  Fordeler med lavprofilhjul er at de er lettere enn høyprofil. Desto høyere felgen er, jo høyere blir vekten. Derfor er alle klatrehjul lavprofil.

Lavprofilhjul er også stivere enn høyprofil, og gir mulighet for stivere spenn i felgen enn en høy karbonfelg som gir noe fleks i sideveggene. Dette gjelder som regel fra ca 60mm høye felger og oppover. SS-32 LTD er vår letteste modell med en vekt på 1030gram pr sett.

Et lavprofilhjulsett er ofte å foretrekke i Norges-cup og aktive ritt med fellesstart, der det er store akselerasjonsendringer.  

Liker du å sykle i fjellene? Ønsker du et responsivt, lett hjul og stivt hjul er en lavprofil-modell tingen for deg.

Mediumprofil 52mm:

Det selges mest karbonhjul med felghøyde rundt 50mm. Vår modell er 52mm. Det gir en god balanse mellom lav vekt, balanse, respons og aerodynamiske egenskaper.

De siste årene har felgene blitt vesentlig bredere og rundere, og alt av tester har vist at det gir bedre aerodynamiske egenskaper, og spesielt i sidevind. Det bidrar samtidig også til en betydelig bedre stabilitet i hjulet.

For den generelle mosjonist som ønsker et allround hjulsett er dette tingen. Spesielt om det er det neste karbonhjulsettet man har. Mange proffer som f.eks Alexander Kristoff foretrekker denne felghøyden. 

Høyprofil 82mm:

Denne felghøyden benyttes mest av triatleter eller utøvere som satser på rekordtid på lagtemporitt som Styrkeprøven. Høy felg gir maksimal aerodynamikk, men vekten blir høyere enn et lavprofilhjul, og høyere felger gjør også hjulsettet ustabilt om det kommer sterke vindkast. Dermed egner det seg best til ritt der farten holdes jevn og høy. 

 6) Vi tilbyr nå farger på våre dekaler!

Når du bestiller kan du nå velge om du skal ha standard hvite eller sorte dekaler, eller om du ønsker en farge som matcher din sykkel eller drakt. Det gir deg mulighet for et litt unikt hjulsett som passer deg og din sykkel godt. Vi kan også spesialtilpasse dekaler helt ut fra ditt eget ønske. Ønsker du et spesielt mønster? eller kanskje tiger-camo? Ta kontakt med oss for spørsmål.